Belangrijke aspecten bij het uitzetten van een crossmediale aanpak: storytelling, mediumspecifiteit, usability, relevantie en cocreatie. Zo kan een de consument gestimuleerd worden actief deel te nemen, ook kan ene goed concept een sterke virale werking hebben zodat de verspreiding van de content onder de consumenten zelf plaatsvindt. (mond-tot-mondreclame)
Storytelling is hetvertellen van gebeurtenissen in woorden, beelden en geluiden. De verhalen worden verteld voor vermaak en om dingen over het leven te leren. De essentiƫle elementen van verhalen zijn: characters, een begin, een middenstuk en een plot. Storytelling werd vroeger gedaan met woorden die werden ondersteund door gebaren.
Storytelling
-Impliciete storytelling
Brengt een visuele voorstelling of een object bij mensen naar voren. Het is een verhaal dat ze met hun eigen fantasie invullen.
-Expliciete storytelling
Hierbij wordt een menselijke factor ingezet(een verteller) die de lezer of luisteraar door het verhaal heen lijdt.
Mediumspecificiteit
Bij mediumspecificiteit houdt men rekening bij een crossmediaal met datgene wat een medium onderscheidt van andere media. Voorbeelden, de tv(groot bereik, emotionele impact)Internet(interactiviteit) Welk medium je kiest is afhankelijk van de specifieke eigenschappen.
Mediumneutraal: om verschillende media optimaal te kunnen gebruiken moet je over de grenzen van media heen denken.
Bij het opzetten van een crossmediaal campagne moet je rekening houden met de volgende factoren:
1. wie je wilt bereiken
2. waar je publiek fysiek is
3. wat je probeert te doen
Mediumneutraal: om verschillende media optimaal te kunnen gebruiken moet je over de grenzen van media heen denken.
Bij het opzetten van een crossmediaal campagne moet je rekening houden met de volgende factoren:
1. wie je wilt bereiken
2. waar je publiek fysiek is
3. wat je probeert te doen
Usability
Het opbouwen van een langetermijnband met je consument is erg belangrijk.
Usability: de mate waarin gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving een product kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken.
Kenmerkende termen:
• product
• gebruikersomgeving
• effectiviteit
• efficiĆ«ntie
• naar tevredenheid
• klantvriendelijkheid
Het opbouwen van een langetermijnband met je consument is erg belangrijk.
Usability: de mate waarin gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving een product kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken.
Kenmerkende termen:
• product
• gebruikersomgeving
• effectiviteit
• efficiĆ«ntie
• naar tevredenheid
• klantvriendelijkheid
relevantie
relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk kanalen inzet, maar dat je de juiste kanalen gebruikt.
cocreatie
Wordt ook wel open innovatie genoemd. Cocreatie kan voor verschillende doelen worden ingezet:productontwikkeling, aanpassen van een product. Er zijn 4 bouwstenen voor cocreatie:
Dialoog, toegankelijkheid, risicoanalyse, transparantie.
relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk kanalen inzet, maar dat je de juiste kanalen gebruikt.
cocreatie
Wordt ook wel open innovatie genoemd. Cocreatie kan voor verschillende doelen worden ingezet:productontwikkeling, aanpassen van een product. Er zijn 4 bouwstenen voor cocreatie:
Dialoog, toegankelijkheid, risicoanalyse, transparantie.
stappen in het cocreatieproces:
1. duidelijke doelstellingen bepalen voor project
2. uitzoeken wie de juiste klanten zijn
3. met klanten werken om zo te weten te komen wat zij willen
4. gezamenlijk producten/systemen ontwikkelen
5. interne weerstand tegen verandering overwinnen
mediakeuze
Bij een ontwikkeling van een concept moet je bepalen welke media je wanneer en in welke combinatie je gaat gebruiken. Vragen die je hierbij kunnen helpen zijn
- doelgroep
- doelstelling
- middelen
- content
Geen opmerkingen:
Een reactie posten